Shanghai, dag 1-3.

Sitter uppe och tar igen missade blogginlägg fastän klockan är 02.15 och jag egentligen borde sova, hah. Insåg att jag ännu inte skrivit något alls om Shanghai, so here wo go, här kommer del 1.

Måndagen den 9 april spenderades mestadels ombord på ett tåg som tog oss från Beijing/Peking till Shanghai. Utöver detta hände inte mycket mer än att vi tog oss till hotellet med taxi, spanande in våra rum och gick en liten runda på den stora stadsgatan alldeles utanför hotellet.

Följande dag promenerade vi större delen av dagen; bland annat hittade vi ännu en billig marknad som liknade Silk Market i Beijing, och så gick vi en lång promenad genom staden.
På kvällen besökte vi en gammal stadsdel med klassiska kinesiska hus och hundratals småaffärer. När mörkret föll tändes ljusslingor längs hustaken och det var väldigt, väldigt mysigt att promenera omkring där. Vi tog därefter en båttur på stadsfloden som kantades av mäktiga skyskrapor och imponerande byggnader, och sprang sedan hem till hotellet i ösregn. Mysigt, definitivt.










(Cred till Madde för de tre sista fotona!)

Onsdagen, som var vår sista helt fria dag i denna stad, inleddes med frukost på ett internationellt hostel, vilket var väldigt välkommet då hotellets egen frukost (kinesiska degknyten och äcklig sojamjölk) inte var någon höjdare. Under dagen gick vi på stan och besökte de femtioelva shoppinggallerior som kantade den stora stadsgatan som jag tidigare nämnde, och vi träffade en sjukt söt och till synes jättegammal tant som stannade framför oss medan vi satt och åt glass.



Som avslutning på kvällen fick vi sedan uppleva kinesisk bio i all sin prakt då vi gick och såg Titanic i 3D! Det finns onekligen mycket som skiljer kinesisk bio från svensk bio - för det första har kineser (och då menar jag inte bara någon enstaka person) en vana att "glömma" stänga av ljudet på sina mobiltelefoner så att dessa ringer stup i kvarten, och ingen verkar ha något emot det (förutom vi då). De svarar till och med. Dessutom verkar kineserna gilla toalett- och snackspauser, eftersom minst fem personer enbart på vår rad reste sig och gick ut under filmens gång. Vidare verkar många av dem inte veta vad viska är för något, utan de ser till att föra högljudda diskussioner med varandra, fnissa och väsnas. Och så går hälften av tittarna hem innan filmen ens är slut. Way to go! Men det var riktigt kul att se och uppleva allt detta ändå, haha.


Kommentarer
Postat av: Cortana Connor

Varför sa du inte till dem på engelska; Kan ni vara tysta!? Men det verkar som om det systemet funkar inte. Men men vad ska man göra, man får helt enkelt ta det med nypa salt och försöka njuta av filmen.

Men annars så verkar ni ha kul jättemycket. Snygga bilder du har tagit måste jag säga. Nä nu ska jag mata barnet, ha det bra kusin! kram

2012-04-24 @ 10:57:10
Postat av: i

För att de förmodligen inte hade förstått mig? ;) de flesta vanliga människorna här är inga höjdare på engelska om man säger så. Tack så mycket! Men jag tror nog att det är Maddes bilder du menar är snygga i detta inlägg, höhö. Hennes kamera är bättre än min, jag vill ha en ny! Haha, åh hoppas barnet blev mätt av maten! Kram Cousin Connor!

2012-04-28 @ 17:33:09
URL: http://shipwrecked.blogg.se/
Postat av: i

Fast bilden på den söta tanten är min och den är fin tycker jag :D. hihi

2012-04-28 @ 17:34:16
URL: http://shipwrecked.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0