Beijing, dag 2.

Dagen började soft med gatufrukost, som bestod av grillad korv i ett omelettliknande bröd, och en liten promenad genom stan. Vi provade även mat från ett par olika gatustånd, grönsaksfyllda dumplings för min del och friterad glass samt sockerglaserade jordgubbar och kiwis för de andra tjejernas del. Det sistnämnda verkade sjukt gott, så det måste jag också prova innan jag lämnar denna stad! :)

I den kända gränd där dessa rätter smakades gick det även att hitta andra delikatesser, såsom levande skorpioner på spett, grillat ormkött och kackerlackor. Inte riktigt lika frestande om jag ska vara ärlig...


Mitt i folkvimlet i "Skorpiongränden", som jag så fint döpt den till.

Det bar sedan vidare mot Himmelska Fridens Torg och Den Förbjudna Staden, ett gammalt kejsarpalats utbrett på en yta lika stor som en mini-stad. Mäktigt. Vi gick även igenom Den Förbjudna Trädgården som var väldigt fin.

På Himmelska Fridens Torg kom en hel familj fram och ville fotas med oss, typ två systrar och två supersöta barn. Emma fick även ställa upp på ett exklusivt foto med den lille pojken som tog tillfället i akt och gav henne en puss på kinden. SÅ HIMLA SÖT!


Vi är för övrigt kändisar här i Beijing. Folk fotar oss på gatorna, både genom att fråga om de får fotas tillsammans med oss och genom att väldigt odiskret plocka upp kamerorna och rikta dem mot oss, stirrar, pekar och blir exalterade. Många av dem har aldrig sett en västerlänning/blondin i verkligheten. Det är rätt kul att känna sig så populär, men efter en stund blir det ganska jobbigt. Speciellt när unga killar/gamla gubbar stirrar på oss 20 minuter i sträck utan att blinka.

Anyway, efter att ha besökt dessa sevärdheter tog vi bussen/tunnelbanan till den berömda Silkesmarknaden (Silk Market), ett ställe dit alla turister kommer för att köpa billiga märkeskläder med mera (fake? ja, förmodligen). Provade på att pruta för första gången i mitt liv, vilket gick förvånandsvärt bra. Fast jag hade nog kunnat pruta ner många av grejerna ännu mer om jag hade varit hårdare, men köpen kändes ändå fett värda so I don't really mind. Köpte två par Converse, tre par solglasögon och en liten present som jag hoppas att personen i fråga kommer att tycka om, haha. Att hitta presenter är för övrigt förvånandsvärt svårt, trots att det finns så himla mycket här. Men jakten fortsätter!


Efter detta tog vi en fika på ett kinesiskt Starbucks innan vi återvände hemåt, och jag drack en sjukt god vanilj-Frappuccino, innehållande noll kaffe enligt mina önskemål.


När det sedan var dags för middag gick vi till en kinesisk restaurang där vi blev ledda två våningar upp, vidare genom en lång gång och in i ett slitet rum med ett stort matbord. Udda? Ja. Men när maten väl stod på bordet var det ingen som ångrade sig. Vi beställde in åtta olika rätter som alla delade på, bestående av allt från kyckling, biff och fläskkött till grönsaker och annat smått och gott. Mina smaklökar dansade tango (som Emma så fint uttryckte det), och dessutom var det sjukt prisvärt. Billigaste och bästa måltiden hittills.


Kommentarer
Postat av: Gila

Vad roligt att läsa din blogg kära syster! Härligt att få se bilder på hur ni har det. Present till mig? Vad snäll du är! Ps. jag har strl 38 på Converse... Puss och kram skumbanan!

2012-04-06 @ 22:13:15
Postat av: i

Vad bra att du gillar den, mitt gullo! Ja-aa, det är verkligen härligt här. Mycket att se, och lite för lite tid för att hinna med allt, men vi försöker så gott vi kan! Hahah, ska jag ta det som en (uppenbar) hint eller? ;) Puss och kram!

2012-04-07 @ 17:33:43
URL: http://shipwrecked.blogg.se/
Postat av: Antonio Prime

haha, vilken fin bild på Emma och lillpojken! Snacka om att bli populär, känn dig som en kändis nu Isabelle, ta vara på den där glädjen så länge den varar. Men annars så verkar ni ha jätteroligt där borta. Absolut att jag ska åka till Kina i framtiden, det är en 100 platser man ska göra innan man dör. Du får berätta mer om resan, ha det bra där borta och ät inte levande fiskar samt bläckfisk om du inte vill. Prime over and out. . .

2012-04-08 @ 13:09:17
Postat av: Charlott

Yes, no till Kaffe ( måste kommentera det först av allt, eftesom det var viktigast :P)



Man känner sig som värsta kändisen när man går runt, inte sant?

Har ni sett ngra poliser eller vakter runt om gatorna oxå? Hoppas du tagit fler foton som du kan visa sen ^^

Kram

2012-04-15 @ 07:57:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0