Beijing, dag 3.

Dagen inleddes med frukost på Helen's, ett annat närliggande hostel, där menyn var en aning mer internationell än på de flesta andra ställen. Åt därför en kycklingburgare med vaniljmilshake. Mums!

Dagens höjdpunkt var Summer Palace, som tidigare varit kejsarens egna sommarpalats. Det var otroligt vackert, och beläget på en hög höjd fanns även ett buddhisttempel med utsikt över en konstgjord sjö fylld med små båtar av olika slag. Vi vandrade vidare genom en enorm trädgård medan vi funderade över om kejsaren själv promenerat över dessa marker eller om han burits runt av sitt hov (heter det ens så, eller hade han slavar? okunning, javisst!).





Cred till Madde för den översta bilden.

Efter denna härliga upplevelse åkte vi till en stadsgata kantad med enorma shoppinggallerior. Det låg en stark västerländsk känsla över det hela, då det fanns allt från H&M till Vero Moda, men inredningen var SÅ mycket häftigare än vad som åtminstone finns i svenska gallerior. Snäppet dyrare än hemma, men det fanns hur mycket snygga kläder som helst, som jag aldrig kan tänka mig finns i Sverige, men det borde de verkligen göra! Med detta sagt kan jag konstatera att kinesiskt mode är jävligt nice. Ser folk på gatan hela tiden och tänker att "shit, vilken snygg tröja, varför finns det inte såna i Sverige?!"
I ett av varuhusen hittade jag och Madde varsin supersöt (japansk, oops) trädocka som vi köpte att ha som prydnad hemma i fönstret. Blev även fasthållen av ett gäng skoputsare som genast började putsa mina skor och ville att jag skulle köpa deras rengöringsmedel. Försökte rycka bort foten först men de drog tillbaka den och ropade "it's free, it's free!". Kände mig dock väldigt elak när jag lät dem förvandla båda mina skor från brungråa till skinande vita och sedan gick därifrån utan att köpa något. Fast... det släppte efter ett tag. Till mitt försvar tvingade jag ju dem faktiskt aldrig att putsa dem *ser oskyldig ut*.

That's it for day 3! Mer kommer snart.

Kommentarer
Postat av: Charlott

Vilken underbar plats :O

Det gammaldags Kina skulle jag verkligen vilja se. All historia och de gamla byggnaderna.



haha, visst blir man som en intresserad stirrande hund på andra? Antar att det är som Japan, då gick jag jämt och tittade på andra människors outfits, eftersom de var så häftiga!

Det hjälpte också mig själv med att känna att jag kunde fasiken klä mig i vad tusan jag ville - och gjorde. Var skoj :3

2012-04-15 @ 08:01:57
Postat av: i

Verkligen! Det var så sjuukt fint!

Ja, det är intressant. I Shanghai besökte vi till exempel en stadsdel som var hundratals år gammal - och i övrigt är ju själva "nya Shanghai" knappt 100 år gammalt, med alla skyskrapor osv - så det var coolt att se en gammal stadsdel bevarad mitt i allt detta!



Haha, ja man känner sig lite som dem, som också stirrar lika mycket. Men det har du fan rätt i - man ska klä sig precis som man vill, det ska inte finnas några hinder! :3 ska ut på klädjakt nu i veckan tänkte jag, hiho!

2012-04-17 @ 16:43:13
URL: http://shipwrecked.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0