Shanghai, dag 4-5.

På torsdagen hade vi första mötet med klassen där vi bland annat introducerades för Exportakademien, som är med och anordnar vår vistelse här i Kina, och som vi arbetar tillsammans med framöver. På eftermiddagen återvände vi till den billiga marknaden och köpte på oss lite fler fina småsaker.

Fredagen bjöd på en rundtur med klassen. Vi åkte till Shanghai Museum och fick se en hel del historiska föremål från olika delar av Kina. Därefter åkte vi tillbaka till Old Town, som vi kallar det, och besökte ett gammalt tempel där vi fick se templets buddhistmunkar läsa dikter/sjunga under någon slags mässa, eller vad man ska kalla det. Tydligen var det första gången på 100 år som munkarna hade denna mässa. Lite häftigt.
I ett annat tempel fanns det tre altare med statyer av olika gudar framför, där man kunde be till gudarna genom att önska sig något. I did. För att behålla turen om en önskan slår in måste man dock återvända till platsen där önskningen gjordes och tacka gudarna. Oh well, det är det väl värt antar jag! Haha.

Shanghai street-view.

Här är det trevliga hostel som vi åt frukost på så gott som varje dag i Shanghai.

Varför har vi inte panda-buskar i Sverige?!

Supermysiga "Old Town". Cred till Madde för de fina bilderna därifrån.

På lördagmorgonen var vår vistelse i Shanghai över och hela klassen hade packat sitt bagage för att resa vidare till Xitang. Detta är en liten stad i en stad, kan man säga, med trånga gator och gränder som omringas av en stor flod. Staden var väldigt fin på kvällen, då gränderna lystes upp i skenet från otaliga lampor. Vi åkte på en liten båttur längs floden för att svalka oss en aning.
Vistelsen var trevlig medan vi fortfarande befann oss utomhus, men jag hade gärna skippat att sova över i staden och istället åkt tillbaka till Shanghai på kvällskvisten. Vi fick nämligen bo i ett skabbigt hotellrum där det satt en enorm kackerlacka på gardinen och sängen i princip var en träplanka med ett lakan på. Detta var dessutom efter att vi fått byta rum, då rummet vi egentligen skulle ha bott i hade ett stort jävla hål i taket ovamför den ena sängen. Nice... eller inte. Det enda positiva med detta var väl att vi slapp betala för rummet då det togs om hand av skolan. Men som sagt, det var det enda.

Shanghai, dag 1-3.

Sitter uppe och tar igen missade blogginlägg fastän klockan är 02.15 och jag egentligen borde sova, hah. Insåg att jag ännu inte skrivit något alls om Shanghai, so here wo go, här kommer del 1.

Måndagen den 9 april spenderades mestadels ombord på ett tåg som tog oss från Beijing/Peking till Shanghai. Utöver detta hände inte mycket mer än att vi tog oss till hotellet med taxi, spanande in våra rum och gick en liten runda på den stora stadsgatan alldeles utanför hotellet.

Följande dag promenerade vi större delen av dagen; bland annat hittade vi ännu en billig marknad som liknade Silk Market i Beijing, och så gick vi en lång promenad genom staden.
På kvällen besökte vi en gammal stadsdel med klassiska kinesiska hus och hundratals småaffärer. När mörkret föll tändes ljusslingor längs hustaken och det var väldigt, väldigt mysigt att promenera omkring där. Vi tog därefter en båttur på stadsfloden som kantades av mäktiga skyskrapor och imponerande byggnader, och sprang sedan hem till hotellet i ösregn. Mysigt, definitivt.

(Cred till Madde för de tre sista fotona!)

Onsdagen, som var vår sista helt fria dag i denna stad, inleddes med frukost på ett internationellt hostel, vilket var väldigt välkommet då hotellets egen frukost (kinesiska degknyten och äcklig sojamjölk) inte var någon höjdare. Under dagen gick vi på stan och besökte de femtioelva shoppinggallerior som kantade den stora stadsgatan som jag tidigare nämnde, och vi träffade en sjukt söt och till synes jättegammal tant som stannade framför oss medan vi satt och åt glass.

Som avslutning på kvällen fick vi sedan uppleva kinesisk bio i all sin prakt då vi gick och såg Titanic i 3D! Det finns onekligen mycket som skiljer kinesisk bio från svensk bio - för det första har kineser (och då menar jag inte bara någon enstaka person) en vana att "glömma" stänga av ljudet på sina mobiltelefoner så att dessa ringer stup i kvarten, och ingen verkar ha något emot det (förutom vi då). De svarar till och med. Dessutom verkar kineserna gilla toalett- och snackspauser, eftersom minst fem personer enbart på vår rad reste sig och gick ut under filmens gång. Vidare verkar många av dem inte veta vad viska är för något, utan de ser till att föra högljudda diskussioner med varandra, fnissa och väsnas. Och så går hälften av tittarna hem innan filmen ens är slut. Way to go! Men det var riktigt kul att se och uppleva allt detta ändå, haha.

Shopping-update!

Sedan vi kom till Shanghai har shoppingförvärven blivit allt fler, fast det mesta har jag ändå samlat på mig under vår vecka i Beijing/Peking. Tänkte att jag skulle visa er vad jag köpt hittills!

Beijing, dag 6.

Den sjätte och sista dagen i Beijing spenderade vi på en liten shoppinggata i en stadsdel som kallas Hutong, eller något liknande. Där fanns en massa små butiker längs en lång, smal gata som sålde fina och gulliga saker. Vi lunchade på ett café där maten tyvärr inte smakade så gott (den smakade egentligen inte så mycket alls på grund av bristen på salt), men drickan var god och stället i sig var rätt mysigt.

Och så avslutar vi med en bild på dessa vackra prydnader som jag hittade i ett skyltfönster, hahaha!

Beijing, dag 5.

Det blev tyvärr inget zoo. Istället åkte vi och letade upp en optiker som kunde ta en titt på mina ögon då jag var rädd för att linserna hade fastnat. Men eftersom jag såg lika dåligt som jag gör utan dem vore det konstigt om de satt i, men trots det så kändes det verkligen så. Det visade sig dock att de inte gjorde det, så de måste ha ramlat ut utan att jag märkte det när vi stressade för att komma iväg till muren (i zombietillstånd, bör tilläggas). Hela grejen känns väldigt komisk såhär i efterhand... haha.

Anyway, när detta var avklarat köpte vi varsin glass för att peppa upp oss lite i värmen och åkte sedan tillbaka till Silk Market för att inhandla lite fler fina saker och göra ännu ett antal bargains. Köpte bland annat ett iPhone-skal, en fickspegel, en fett snygg keps och ett par solglasögon med styrka(!) som jag fick för 90 spänn. That's what I call awesome shopping! Ska försöka fota alla nya saker sedan så att ni får se!

Kepsen köpte jag av en supersöt kinestjej som av någon anledning trodde att jag var femton år. Jag kontrade med att fråga om hon själv var femton, för det såg hon verkligen ut att vara, men vi blev båda väldigt förvånade när vi avslöjade våra riktiga åldrar, haha. Appropå söta kinestjejer finns det väldigt många sådana i detta land. Har sett ett par stycken med riktiga dollfaces, och det finns väldigt många som klär sig i supersöta kläder. Blir faktiskt lite sugen på att köpa mig lite söta plagg till min egen garderob. MEN, söta killar är det dock stor brist på... Tyvärr, haaaha.

Här kommer lite bilder från den gångna dagen:

På kvällen tog jag och Madde en tur till Olympiska Stadion. Häftigt!

På vägen hem experimenterade vi lite med kamerorna vid motorvägen, vilket resulterade i detta:

Vi har för övrigt ankommit till Shanghai. Åkte snabbtåg från Beijing/Peking igår (måndag), vilket tog fem timmar, och nu sitter vi här i hotellkorridoren och utnyttjar den svaga Wi-Fi-uppkoppling som finns. Men men, nu är det hur som helst sovdags! Tomorrow's a brand new day!

Beijing, dag 4.

Redan klockan sju på morgonen var det dags att ge sig av till Muitanyu och den Kinesiska Muren. Det var en häftig upplevelse att vandra på muren, dock också väldigt ansträngande. Tusentals trappsteg, och min kondition är som ni förmodligen vet inte den bästa. Plus att det var sjukt läskigt att klättra i brant uppåtgående trappor utan att ha mycket att hålla sig i - hej höjdrädsla. Men jag kämpade på och njöt av upplevelsen så länge den varade! Totally worth it.

På kvällen tog vi sedan ännu en tur till ett köpcentrum-område där vi åt middag, shoppade lite smått (en fin läderplånbok för min del), åt god glass med browniesdeg, besökte en stor bokaffär och köpte en bunt med snygga nattliga vykort tagna på olika platser runtom i Beijing!

Kinesiska Muren i all sin prakt!

Som sagt, oändliga trappor.

"Rada upp er tjejer, för nu är det fotodags!"

Tower of The Great Wall, eller något!

Close-up på murväggen. Snodde med mig en lös sten som souvenir, höh!

Vy över omgivningen.

Beijing, dag 3.

Dagen inleddes med frukost på Helen's, ett annat närliggande hostel, där menyn var en aning mer internationell än på de flesta andra ställen. Åt därför en kycklingburgare med vaniljmilshake. Mums!

Dagens höjdpunkt var Summer Palace, som tidigare varit kejsarens egna sommarpalats. Det var otroligt vackert, och beläget på en hög höjd fanns även ett buddhisttempel med utsikt över en konstgjord sjö fylld med små båtar av olika slag. Vi vandrade vidare genom en enorm trädgård medan vi funderade över om kejsaren själv promenerat över dessa marker eller om han burits runt av sitt hov (heter det ens så, eller hade han slavar? okunning, javisst!).

Cred till Madde för den översta bilden.

Efter denna härliga upplevelse åkte vi till en stadsgata kantad med enorma shoppinggallerior. Det låg en stark västerländsk känsla över det hela, då det fanns allt från H&M till Vero Moda, men inredningen var SÅ mycket häftigare än vad som åtminstone finns i svenska gallerior. Snäppet dyrare än hemma, men det fanns hur mycket snygga kläder som helst, som jag aldrig kan tänka mig finns i Sverige, men det borde de verkligen göra! Med detta sagt kan jag konstatera att kinesiskt mode är jävligt nice. Ser folk på gatan hela tiden och tänker att "shit, vilken snygg tröja, varför finns det inte såna i Sverige?!"
I ett av varuhusen hittade jag och Madde varsin supersöt (japansk, oops) trädocka som vi köpte att ha som prydnad hemma i fönstret. Blev även fasthållen av ett gäng skoputsare som genast började putsa mina skor och ville att jag skulle köpa deras rengöringsmedel. Försökte rycka bort foten först men de drog tillbaka den och ropade "it's free, it's free!". Kände mig dock väldigt elak när jag lät dem förvandla båda mina skor från brungråa till skinande vita och sedan gick därifrån utan att köpa något. Fast... det släppte efter ett tag. Till mitt försvar tvingade jag ju dem faktiskt aldrig att putsa dem *ser oskyldig ut*.

That's it for day 3! Mer kommer snart.

Beijing, dag 2.

Dagen började soft med gatufrukost, som bestod av grillad korv i ett omelettliknande bröd, och en liten promenad genom stan. Vi provade även mat från ett par olika gatustånd, grönsaksfyllda dumplings för min del och friterad glass samt sockerglaserade jordgubbar och kiwis för de andra tjejernas del. Det sistnämnda verkade sjukt gott, så det måste jag också prova innan jag lämnar denna stad! :)

I den kända gränd där dessa rätter smakades gick det även att hitta andra delikatesser, såsom levande skorpioner på spett, grillat ormkött och kackerlackor. Inte riktigt lika frestande om jag ska vara ärlig...

Mitt i folkvimlet i "Skorpiongränden", som jag så fint döpt den till.

Det bar sedan vidare mot Himmelska Fridens Torg och Den Förbjudna Staden, ett gammalt kejsarpalats utbrett på en yta lika stor som en mini-stad. Mäktigt. Vi gick även igenom Den Förbjudna Trädgården som var väldigt fin.

På Himmelska Fridens Torg kom en hel familj fram och ville fotas med oss, typ två systrar och två supersöta barn. Emma fick även ställa upp på ett exklusivt foto med den lille pojken som tog tillfället i akt och gav henne en puss på kinden. SÅ HIMLA SÖT!

Vi är för övrigt kändisar här i Beijing. Folk fotar oss på gatorna, både genom att fråga om de får fotas tillsammans med oss och genom att väldigt odiskret plocka upp kamerorna och rikta dem mot oss, stirrar, pekar och blir exalterade. Många av dem har aldrig sett en västerlänning/blondin i verkligheten. Det är rätt kul att känna sig så populär, men efter en stund blir det ganska jobbigt. Speciellt när unga killar/gamla gubbar stirrar på oss 20 minuter i sträck utan att blinka.

Anyway, efter att ha besökt dessa sevärdheter tog vi bussen/tunnelbanan till den berömda Silkesmarknaden (Silk Market), ett ställe dit alla turister kommer för att köpa billiga märkeskläder med mera (fake? ja, förmodligen). Provade på att pruta för första gången i mitt liv, vilket gick förvånandsvärt bra. Fast jag hade nog kunnat pruta ner många av grejerna ännu mer om jag hade varit hårdare, men köpen kändes ändå fett värda so I don't really mind. Köpte två par Converse, tre par solglasögon och en liten present som jag hoppas att personen i fråga kommer att tycka om, haha. Att hitta presenter är för övrigt förvånandsvärt svårt, trots att det finns så himla mycket här. Men jakten fortsätter!

Efter detta tog vi en fika på ett kinesiskt Starbucks innan vi återvände hemåt, och jag drack en sjukt god vanilj-Frappuccino, innehållande noll kaffe enligt mina önskemål.

När det sedan var dags för middag gick vi till en kinesisk restaurang där vi blev ledda två våningar upp, vidare genom en lång gång och in i ett slitet rum med ett stort matbord. Udda? Ja. Men när maten väl stod på bordet var det ingen som ångrade sig. Vi beställde in åtta olika rätter som alla delade på, bestående av allt från kyckling, biff och fläskkött till grönsaker och annat smått och gott. Mina smaklökar dansade tango (som Emma så fint uttryckte det), och dessutom var det sjukt prisvärt. Billigaste och bästa måltiden hittills.

China-land!

Från Jönköping till Landvetter flygplats, från Landvetter till Köpenhamn och från Köpenhamn till Beijing - så har resvägen sett ut hittills och nu är vi äntligen framme i Kina!
Planet från Köpenhamn var lite småförsenat på grund av ett fel på bromsarna, vilket ledde till att vi kom fram cirka en och en halv timme senare, men flygturen gick bra trots att jag inte fick så mycket sömn som jag hade önskat (vilket kanske mest berodde på att det är sjukt obekvämt att sova sittandes).

Tänkte inte skriva så mycket mer för den här gången, utan avslutar med några foton från vår första dag i Beijing/Peking.

Första kinesiska måltiden bestod av friterad kyckling med ris.

Turistgata, kvällstid.

Jag och Madde på ett fint tehus. Provade äkta kinesiskt te som skulle hjälpa mig att få förbättrad syn. Eftersom jag inte gillar te i vanliga fall var det ingen höjdare, men vem vet, jag kanske tvingar mig själv att fortsätta om det påståendet visar sig vara sant, haha.