Telephantastic!

Not that I don't like you, I'm just at a party.
And I am sick and tired of my phone r-ringing.


Efter att ha sett musikvideon till låten Paparazzi var det svårt att tro att Lady Gaga skulle kunna göra något som var mer chockerande än så. Det var nämligen en video som fick många att höja på ögonbrynen och fråga sig själva "vad i hela friden är det hon egentligen håller på med?". För mig var det dock en ironisk och humoristisk historia som speglar  kändisvärldens uppmärksamhetsbehov.
Mitt råd till dig är därför att ta det hela med en nypa salt och fundera över varför Lady Gaga väljer att inte göra en stereotypisk musikvideo som inte säger ett skvatt, och därmed inte heller ger upphov till varken tankar eller fria tolkningar, utan istället levererar något som väcker uppmärksamhet och vars innehåll bakom fasaden av ytlighet som fångar tittarens ögon faktiskt har ett budskap.

Chockerande var alltså ordet: med hjälp av den svenske regissören Jonas Åkerlund (som även gjort musikvideor åt bland annat Rammstein) har Lady Gaga härmed lyckats ta ännu ett steg bort från det som anses vara 'normalt' inom popbranschen, och bredda sin ryktbarhet ytterligare. Resultatet av detta ges i form av den nyutkomna musikvideon för låten Telephone (feat. Beyoncé).

Ända sedan Beyoncé gjort videon till sin låt Videophone (feat. Lady Gaga) har jag väntat på att Gaga ska göra detsamma angående Telephone. Det är trots allt tack vare henne som intresset för något annat än 'hård musik' över huvudtaget finns. Och nu är den äntligen här - med resultatet att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta, eller göra båda delarna. Sanslös är ett passande ord för att beskriva videon, men samtidigt är den intressant och (vågar jag verkligen säga det?) till och med fantastisk. Ironi är bland det bästa som finns.

Lady Gaga driver med de som driver med henne, vilket tydligt markeras ca. en minut in i videon då fängelsevakterna sliter av henne kläderna och knuffar ner henne på sängen, varpå en av dem muttrar "I told you she didn't have a penis".
Det är ett uppvisande av självdistans som ger alla haters en rejäl spark på smalbenet, och det är just anledningar som denna som gör att jag beundrar henne för den hon är. Hon vågar uttrycka sig själv på ett sätt som inte ens skulle falla andra människor in, och genom att framvisa en image som både skrämmer och imponerar på fans och haters har hon gjort sig ett namn i en värld som sent kommer att glömma henne.

Både Paparazzi och Telephone innehåller humor, ironi och överdrivet skådespeleri, samt en handling som kan tolkas på valfritt sätt. Det är provokativt och uppseendeväckande. Det öppna slutet som utspelar sig i bilen ser jag som en referens till slutscenen i kultfilmen Thelma och Louise (Scott, 1991), där två bästa väninnor efter att ha begått multipla brott lovar varandra evig trohet och att aldrig ge upp, medan bilen de befinner sig i jagas av en hel poliskaravan. Och varesig det är en hyllning eller en diss så är en sak säker: jag gillar det.


Lady Gaga - Telephone (feat. Beyoncé)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0